Framgångsrika e-handelsföretag

Information

Elektronisk handel (e-handel)

Vad är elektronisk handel (e-handel)?

Termen elektronisk handel (e-handel) syftar på en affärsmodell som tillåter företag och privatpersoner att köpa och sälja varor och tjänster över internet. E-handel verkar i fyra stora marknadssegment och kan bedrivas över datorer, surfplattor, smartphones och andra smarta enheter. Nästan alla tänkbara produkter och tjänster är tillgängliga via e-handelstransaktioner, inklusive böcker, musik, flygbiljetter och finansiella tjänster som aktieinvesteringar och onlinebanker.

Viktiga punkter

  • E-handel är köp och försäljning av varor och tjänster över Internet.
  • Det utförs över datorer, surfplattor, smartphones och andra smarta enheter.
  • Nästan allt kan köpas via e-handel idag.
  • Det kan vara ett substitut för fysiska butiker, även om vissa företag väljer att ha båda delarna.
  • E-handel verkar i fyra marknadssegment, inklusive företag till företag, företag till konsument, konsument till konsument och konsument till företag.

E-handelstrenderna som förändrar hur vi köper, säljer och konsumerar

Förstå e-handel

Som nämnts ovan är e-handel processen att köpa och sälja konkreta produkter och tjänster online. Det involverar mer än en part tillsammans med utbyte av data och valuta för att bearbeta en transaktion. Det är en del av den större industrin som är känd som elektroniska affärer (e-affärer), som involverar alla processer som krävs för att driva ett företag online.

E-handel har hjälpt företag (särskilt de med en snäv räckvidd som småföretag) att få tillgång till och etablera en bredare marknadsnärvaro genom att tillhandahålla billigare och mer effektiva distributionskanaler för sina produkter eller tjänster.

E-handel verkar inom alla fyra av följande stora marknadssegment.

Dessa är:

  1. Företag till företag (B2B), som är direktförsäljning av varor och tjänster mellan företag.
  2. Företag till konsument (B2C), vilket innebär försäljning mellan företag och deras kunder.
  3. Konsument till konsument, vilket tillåter individer att sälja till varandra, vanligtvis via en tredjepartswebbplats som eBay.
  4. Konsument till företag, som låter individer sälja till företag, till exempel en konstnär som säljer eller licensierar sina konstverk för användning av ett företag.

Att tillhandahålla varor och tjänster är inte så lätt som det kan verka. Det kräver mycket forskning om de produkter och tjänster du vill sälja, marknaden, publiken, konkurrensen samt förväntade affärskostnader.

När det har bestämts måste du komma på ett namn och skapa en juridisk struktur, till exempel ett företag. Skapa sedan en e-handelssida med en betalningslösning. Till exempel kan en småföretagare som driver en klädbutik skapa en webbplats som marknadsför sina kläder och andra relaterade produkter online och tillåta kunder att göra betalningar med ett kreditkort eller genom en betalningshanteringstjänst, som PayPal.

E-handel kan ses som en digital version av postorderkataloger.

Särskilda överväganden

E-handel har förändrat hur människor handlar och konsumerar produkter och tjänster. Allt fler vänder sig till sina datorer och smarta enheter för att beställa varor, som enkelt kan levereras hem till dem.

Ny teknik fortsätter att göra det lättare för människor att handla online. Människor kan få kontakt med företag via smartphones och andra enheter och genom att ladda ner appar för att göra inköp. Införandet av fri frakt, vilket minskar kostnaderna för konsumenterna, har också bidragit till att öka populariteten för e-handelsbranschen.

Typer av e-handel

Fördelar och nackdelar med e-handel

E-handel erbjuder konsumenterna följande fördelar:

  • Bekvämlighet: E-handel kan ske 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.
  • Ökat utbud: Många butiker erbjuder ett bredare utbud av produkter online än vad de har i fysiska butiker. Och många butiker som enbart existerar online kan erbjuda konsumenter ett exklusivt lager som inte är tillgängligt någon annanstans.

Men det finns vissa nackdelar med e-handelssajter också.

Nackdelarna inkluderar:

  • Begränsad kundservice: Om du handlar online via till exempel en dator kan du inte bara be en anställd att personligen visa en viss modells egenskaper. Och även om vissa webbplatser låter dig chatta online med en anställd, är detta inte en vanlig praxis.
  • Brist på omedelbar tillfredsställelse: När du köper en vara online måste du vänta på att den ska skickas till ditt hem eller kontor. En del E-handlare gör dock väntetiden lite mindre smärtsam genom att erbjuda leverans samma dag som ett premiumalternativ för utvalda produkter.
  • Oförmåga att röra produkter: Onlinebilder förmedlar inte nödvändigtvis hela historien om en vara, och därför kan e-handelsköp vara otillfredsställande när de mottagna produkterna inte motsvarar konsumenternas förväntningar. Exempel: ett klädesplagg kan vara tillverkat av sämre tyg än vad dess onlinebild indikerar.

Fördelar med e-handel

  • Är bekvämt.
  • Erbjuder ett bredare urval av varor och tjänster.

Nackdelar med e-handel

  • Begränsad kundservice.
  • Saknar omedelbar tillfredsställelse.
  • Produkter kan inte ses eller hanteras förrän de har levererats.

Exempel på e-handel

Exempel på e-handel

Amazon är en gigant inom e-handelsområdet. Faktum är att det är världens största online-återförsäljare och de fortsätter att växa. Som sådan är det en enorm störning för detaljhandeln, vilket tvingar vissa stora återförsäljare att tänka om när det gäller deras strategier och ändra sitt fokus.

Företaget lanserade sin verksamhet med en e-handelsbaserad modell för onlineförsäljning och produktleverans. Den grundades av Jeff Bezos 1994 som en onlinebokhandel men har sedan dess expanderat till att omfatta allt från kläder till husgeråd, elverktyg till mat och dryck och elektronik.

Hur startar du ett e-handelsföretag?

Se till att du gör din research innan du startar ditt företag. Ta reda på vilka produkter och tjänster du ska sälja och titta på marknaden, målgrupp, konkurrens och förväntade kostnader.

Kom sedan på ett lämpligt namn, välj en företagsstruktur och skaffa den nödvändiga dokumentationen (registrera företag, ordna med licenser och tillstånd om det krävs).

Innan du börjar sälja, bestäm dig för en plattform och designa din webbplats (eller låt någon göra det åt dig).

Kom ihåg att hålla allt enkelt i början och se till att du använder så många kanaler du kan för att marknadsföra ditt företag så att det kan växa.

Vad är en e-handelswebbplats?

Vad är en e-handelswebbplats?

En e-handelswebbplats är vilken webbplats som helst som låter dig köpa och sälja produkter och tjänster online.

Vad är skillnaden mellan e-handel och e-affärer?

E-handel innebär köp och försäljning av varor och tjänster online och är faktiskt bara en del av en e-affär. En e-affärer involverar hela processen att driva ett företag online. Enkelt uttryckt är det all aktivitet som äger rum med ett onlineföretag.

Poängen

E-handel är bara en del av att driva e-affärer. Medan det senare involverar hela processen att driva ett företag online, hänvisar e-handel helt enkelt till försäljning av varor och tjänster via internet. E-handelsföretag som Amazon, Alibaba och eBay har förändrat hur detaljhandeln fungerar, vilket tvingar stora traditionella återförsäljare att ändra sättet de gör affärer på.

Om att starta en e-handelswebbplats är något du funderar på, se till att du gör din research innan du börjar. Och se till att du börjar med litet, smalt fokus för att säkerställa att du har utrymme att växa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.